czwartek, 7 stycznia 2021

#107 "Sapiens. Od zwierząt do bogów" Yuval Noah Harari

 (Recenzja z dnia 7 stycznia 2020)

#107 "Sapiens. Od zwierząt do bogów" Yuval Noah Harari



⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

    "Najważniejsze pytanie, przed jakim stoi dziś ludzkość, nie brzmi: "Co jest zakazane?", ale "Czym pragniemy się stać?". A ponieważ niebawem możemy być zdolni modyfikować nasze pragnienia, prawdziwe pytanie brzmi: "Co pragnęlibyśmy pragnąć?". Ci, których to pytanie nie napawa lękiem, zapewne niedostatecznie je przemyśleli."

    Sto tysięcy lat temu ludzie z trudem walczyli o przetrwanie, cały czas żyjąc w strachu przed wszechmocną naturą i rywalizującymi z nimi zwierzętami. Dzisiaj w XXI wieku opanowaliśmy cały świat i to nasz niekontrolowany rozwój jest zagrożeniem dla planety i zwierząt. Homo sapiens uczy się właśnie przekształcać swoje geny i chciałby stać się podobny do własnych wyobrażeń o bogach. „Sapiens” łączy biologiczne ujęcie z rozległą historyczną i kulturoznawczą perspektywą. Y.N. Harari chciałby, żebyśmy spojrzeli na siebie i nasze miejsce w świecie w nowy, prowokujący do myślenia sposób.

    Jest to całościowa historia człowieka - od ukrywania się w jaskiniach do podróży na Księżyc. Zachwycałam się tą pozycją od samego początku, a podczas czytania tylko potwierdziłam swoje przypuszczenia - nie dziwię się, że to jeden z największych światowych bestsellerów ostatnich lat oraz ponad 8 milionów sprzedanych egzemplarzy. Mimo swoich wielkich gabarytów, czytało mi się ją bardzo szybko, chłonęłam każdą stronę, każdą informację i ciekawostkę. Całość pięknie wydana - z przepiękną okładką, rysunkami w środku. Język książki jest przystępny, a treści niesamowicie ciekawe. Specyficzna narracja sprawia, że książkę czyta się interesująco i z zapartym tchem. 

    Jest to świetne kompendium wiedzy, stanowi syntezę dziejów ludzkości od zarania pod każdym aspektem. Niektóre informacje bardzo zaskakujące, interesujące i fascynujące, wbijają w fotel. Jedna z ważniejszych książek, jakie w życiu przeczytałam, dowiedziałam się z niej bardzo wielu ciekawych informacji i jestem pewna, że nie zawiedziecie się na niej. Napisana w sposób szczegółowy, ale też konkretny. To pozycja z pogranicza biologii, historii, filozofii i psychologii. Tak niesamowite połączenie daje nam w rezultacie książkę wyjątkową. Bez wątpienia sięgnę po kolejne pozycje tego autora, który ujął mnie swoim podejściem do teorii ewolucji i powstania homo sapiens. Jego riposty i przemyślenia są niezwykle ciekawe i sprawiają, że przez książkę się po prostu płynie. Wiele tez postawionych przez autora jest wartych polemiki, ale też z wieloma się zgadzam. Niesie ze sobą potężną wiedzę, logikę i mądrość, z którymi powinien zapoznać się każdy czytelnik.

    Bardzo polecam wszystkim zapoznanie się z tą książką, ponieważ skłania do refleksji, daje do myślenia, zmienia perspektywę i otwiera nam oczy na wiele ważnych i istotnych spraw związanych z historią człowieczeństwa. Wciąga jak niejeden kryminał. Miałam dość duże oczekiwania, byłam głodna wiedzy i autor tą pozycją mi ten głód zaspokoił. 

    "Jednym z nielicznych żelaznych praw historii jest to, że luksus przeważnie staje się koniecznością i rodzi nowe obowiązki. Kiedy ludzie przyzwyczajają się do jakiejś wygody, postrzegają ją jako rzecz oczywistą. Następnie zaczynają na niej polegać. Wreszcie dochodzą do sytuacji, w której nie potrafią bez niej żyć."

    Dziękuję Wydawnictwu Literackie za egzemplarz książki.


Bookwizja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz