środa, 29 lipca 2020

#38 "Przepustka od Pana Boga" Jan Śleszyński

(Recenzja z dnia 29 lipca 2020)

#38 "Przepustka od Pana Boga" Jan Śleszyński 



⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

    "I będę z tobą, mam nadzieję, jeszcze wiele lat. Wyobraź sobie, że dostaliśmy przepustkę od Pana Boga. Najwyższy dowódca wystawił ją nam, nie wpisując terminu powrotu i nigdy nie wiadomo, kiedy każe nam wracać - powiedział smutno."
    Gdy w grę wchodzi życie twojego dziecka, nie ma rzeczy niemożliwych...
    Początek lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku w Polsce to burzliwy okres karnawału Solidarności i mroczny czas stanu wojennego. W tych realiach osadzona jest opowieść o miłości dwojga ludzi, którzy marzą o szczęściu i wspólnym życiu. Michał Rogiński, młody ambitny oficer z zasadami, staje się niewygodny dla aparatu partyjno-politycznego w swojej jednostce w Warszawie. Zostaje skierowany do zielonego garnizonu, co oznacza rozłąkę z ukochaną żoną.
    Po wprowadzeniu stanu wojennego bierze udział w pacyfikacji Stoczni Gdańskiej, gdzie wbrew sobie musi stanąć naprzeciwko walczących o swoje prawa związkowców. Przed Michałem wiele wyzwań i dylematów moralnych, jednak najważniejsze decyzje jeszcze przed nim. Jego córka rodzi się z wadą serca, uratować może ją jedynie kosztowna operacja za granicą. Rozpoczyna się walka o życie dziecka. Rogiński zderza się z obojętnością, złą wolą, biurokracją, ale także interesownością władz komunistycznych. Dla swoich najbliższych jest jednak w stanie zrobić wszystko…
    Tę książkę pochłonęłam w jeden wieczór, dosyć długi, ale jakże emocjonujący wieczór. Jest to książka, od której nie można się oderwać. Wciąga i pochłania bez reszty. Dałam jej dziewięć gwiazdek, ale z czystym sumieniem dałabym i tę pół gwiazdki więcej, ponieważ dawno nie czytałam tak dobrej pozycji. 
    Jest to opowieść o życiu w niełatwych, a wręcz ciężkich czasach, latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku w Polsce. Autorka idealnie odtworzyła nam te czasy, które stały się niesamowitym tłem dla historii Michała (oficera Wojska Polskiego) i jego żony (lekarza kardiologia). Można powiedzieć nawet, że jest to swoista lekcja historii dla dzisiejszego pokolenia, które nie żyło w tamtych czasach i nie jest sobie w stanie wyobrazić, jak te czasy wyglądały. Dużym walorem książki jest pokazanie działań wojska w początkowym okresie stanu wojennego, widziane z perspektywy oficera Wojska Polskiego. 
    Książka napisana jest bardzo prostym językiem, czyta się ją bardzo szybko, a jednak jej treść posiada dużą głębię. Ukazuje momenty wielkiego szczęścia, wzruszenia, ale i rozłąki, smutku, nadziei, rozczarowania. Krzyżują się tutaj różnego rodzaju emocje, które targają głównymi bohaterami. Pozycja ma w sobie kilka świetnych zwrotów akcji, co sprawia, że czyta się ją z zapartym tchem. Czytając tę pozycję moja radość mieszała się ze smutkiem, oburzenie z niedowierzaniem, łzy wzruszenia ze łzami smutku. Książka zmusza do refleksji i niewątpliwie pokazuje, jak okropni i złośliwi mogą być ludzie, ponieważ nawet w obliczu zagrożenia życia nie zmieniają swojego postępowania ze względu na głoszone przez siebie idee. Za wszelką cenę chcą pokazać, że to oni mają rację. Książka pokazuje też, z jakimi przeciwnościami musieli mierzyć się ludzie w czasach PRL-u. 
    Bardzo często Michał - główny bohater powtarzał - "Może kiedyś, jak już będziemy mogli sami decydować o swoim życiu..." - myślę, że są to bardzo ważne słowa zważywszy na historię opowiadaną w tej powieści. Bo właśnie Ci bohaterowie żyli w czasach, w których ciężko było mieć własne zdanie, ludzie bali się głosić swoich poglądów, decydować sami o sobie. Tę kwestię właśnie idealnie ukazuje w powieści autor. Powieść całkowicie skradła moje serce, przykuła całkowicie moją uwagę. Chciałam się nią delektować, a z drugiej strony byłam ciekawa zakończenia. Autor nie szczędzi nam trudnych, bolesnych chwil, sprawia to, że ta pozycja jest tak bardzo wyjątkowa.
    Do tego momentu nie znałam twórczości autora, jest to również moja pierwsza książka tego wydawnictwa, ale mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że jest to jedna z lepszych książek jakie przeczytałam w całym swoim życiu. Naprawdę gorąco polecam każdemu, kto pragnie znaleźć pozycję, która ma w sobie tyle ciepła, miłości i nadziei, posiada świetną fabułę i barwnych bohaterów, a tło historii idealnie wkomponowuje się w całość. Te dramatyczne losy bohaterów na długo zostaną w mojej pamięci. To był bardzo udany wieczór. 

    Dziękuję Wydawnictwu Novae Res za egzemplarz książki.


Bookwizja. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz